miercuri, 26 aprilie 2017

Şahul este o mare pasiune, e meseria mea!




* Ne-a declarat braşoveanul Ciprian Nanu, selecţionerul lotului naţional de senioare al României şi oaspete de seamă în cadrul Campionatelor Mondiale Şcolare de Şah de la Iaşi.

Braşoveanul Ciprian  Nanu (39 ani) este jucător profesionist de şah şi mare maestru internaţional. Este licenţiat al Facultăţii de Ştiinţe Economice - specializarea Economia Comerţului, Turismului şi Serviciilor din cadrul Universităţii George Bariţiu din Braşov. Este vorbitor de limba engleză şi franceză şi are numeroase distincţii cucerite în "sportul minţii", la multe  turnee naţionale şi internaţionale. Este preşedintele AJ Şah Braşov, membru în Consiliul Director al FR Şah, antrenor de şah şi selecţionerul echipei de senioare a României.
Marţi, pe 25 aprilie 2017, Ciprian Nanu a fost unul dintre oaspeţii de seamă ai Campionatelor Mondiale Şcolare de Şah de la Iaşi, condus pe holurile şi superbele săli ale Palatului Culturii de secretarul general al FR Şah, Vladimir Danilov.
O discuţie pe teme şahiste cu Ciprian Nanu a venit de la sine, mai ales că pasiunea pentru "sportul minţii" este pentru braşoveanul de sub Tâmpa mai mult decât o simplă pasiune...
- Domnule Ciprian Nanu, bine aţi venit la Iaşi, în cadrul acestor Campionate Mondiale Şcolare de Şah! Cum vă simţiţi la Iaşi?
- Ca acasă, deoarece soţia mea, Daniela Nanu, de domnişoară Daniela Pomîrleanu, este ieşeancă. Soţia mea a jucat şi ea şah şi a fost medaliată la Campionatele Naţionale de junioare în anii din urmă.
- Aveţi o activitate laborioasă în sportul minţii şi de aceea vă întreb ce reprezintă şahul pentru dumneavoastră?
- Pentru mine şahul reprezintă o pasiune mai mult decât orice alt lucru. Teoretic, este meseria mea în acest moment! Sunt antrenor la CS Şah Club Braşov, acolo unde antrenează şi soţia mea. Am avut oferte din SUA şi Franţa de-a lungul timpului, dar am decis să rămân în România. Sunt patriot, iar românii vor câştiga tot timpul! Şahul este o mare pasiune, e meseria mea!
- Sunteţi în prezent şi selecţionerul echipei de senioare de şah a României. Care au fost principalele competiţii la care aţi condus România de pe "banca tehnică", ca să folosim un termen din alte sporturi?
- Performanţele obţinute cu echipa feminină de şah a României au fost "aşa şi aşa", chiar dacă am început bine turneele, dar am terminat mai modest. La Olimpiada Mondială de Şah din 2014, de la Tromso (Norvegia) am terminat pe locul 10, iar la cea din 2016, de la Baku (Azerbaidjan) de-abia pe locul 19. Numai că la Baku, am reuşit un rezultat de egalitate, 2-2 cu echipa Chinei, cea care a câştigat competiţia. Iar şahul la nivel mondial este în plină dezvoltare, deoarece la Olimpiada de la Baku, de anul trecut, au fost prezente 178 de naţiuni!
- La nivel juvenil, şahul în România este foarte dezvoltat şi a reuşit bune rezultate şi pe plan european şi chiar mondial...
- Corect! Remarc în acest context cele două medalii cucerite de ţara noastră la Campionatele Europene de juniori de la Praga (Cehia), în 2016. Au fost acolo 1.300 de copii din 49 de naţiuni europene. Învăţăm şi geografie cu acest număr de 49 de ţări din Europa! La Praga, braşoveanca Maria Lia Alexandra a cucerit o medalie de bronz, iar ieşeanul Matei Mogârzan o medalie de argint. Ne dorim medalii pentru România şi la aceste Campionate Mondiale Şcolare de Şah de la Iaşi.   
- Ajută şahul la dezvoltarea copiilor şi nepoţilor noştri?
- Şahul este de mare ajutor în dezvoltarea cognitivă a copiilor. Numai că şahul ca sport de performanţă presupune mai multe lucruri! Într-o partidă de şah activitatea cerebrală este la limite înalte. Creierul are nevoie şi el de... gimnastică! La Braşov, 90 % dintre olimpicii la matematică şi fizică joacă şi şah. Un exemplu concret este eleva de 14 ani Ana Maria Pelin, olimpică la fizică şi o bună jucătoare de şah.  
- Ce obiectiv important are în acest an echipa de senioare a României, dacă ne referim la marea dumneavaostră pasiune, şahul şi la "subordonatele" selecţionerului Ciprian Nanu?
- Vrem să ajungem cât mai sus la Campionatele Europene de Şah pe echipe, din noiembrie, din Insula Creta.
- Cu ce lot de jucătoare veţi aborda competiţia?
- Din păcate, ne-a părăsit pentru totdeauna marea şahistă Cristina Foişor, trecută prea timpuriu la ceruri. La doar 49 ani. A fost o jucătoare fantastică, care nu a spus la nimeni de suferinţele ei. În lotul actual m-am gândit să le selecţionez pe ieşencele Irina Bulmaga şi Alina L'Ami, pe Corina Peptan, care are 12 titluri naţionale cucerite, plus 5 titluri la Campionatele Mondiale de Junioare, iar la senioare a fost în primele 8 din lume şi pe Luminiţa Cosma. Pentru a cincea jucătoare mă gândesc la junioarele cele mai valoroase, la Mărioara Cosman sau Raluca Sgîrcea sau Mihaela Sandu.
- Ce impresie vă face Iaşul, ca oraş de cultură şi sport?
- Mă bucură mult faptul că oficialităţile ieşene susţin cultura şi sportul şi implicit şahul! Şi asta se vede peste tot în Iaşi, a doua mea casă!
DAN TEODORESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu