duminică, 19 noiembrie 2017

Basarabeanca Nina Gonţa, o învingătoare pe altarul culturii româneşti!



"Sala Dublei Uniri" din cadrul Muzeului Unirii din Iaşi a găzduit sâmbătă, pe 18 noiembrie 2017, peste 70 de oameni de cultură din dreapta şi stânga Prutului. Acest lucru s-a întâmplat într-o frumoasă zi de toamnă târzie, atunci când basarabeanca Nina Gonţa şi-a lansat în public patru cărţi beletristice: "Memorii bolnăvicioase", "Fărâme (Reporter de Iaşi sau instantanee)", "Nostalgii, vise, insomnii", "Poezie erotică (Traduceri din poeţii ruşi modernişti. Ediţie bilingvă ruso-română)". Iar pe standul personal, Nina Gonţa a mai expus alte două cărţi: "Ioana" şi "În mrejele vieţii (Roman Internautic, feisbucist)".

Şi-au dat "mână de la mână" şi au devenit parteneri în organizarea acestei frumoase manifestări culturale moldoveneşti Societatea Culturală Apollon - cu sediul social la Urziceni, Liga Scriitorilor din România - Filiala Iaşi-Moldova, Cenaclul literar-artistic "Ia Şi Scrie" şi Liga Basarabencelor din Iaşi, în public sau la prezidiul adunării fiind prezenţi şi membrii Asociaţiei Literare Păstorel Iaşi (ALPI), precum Vasile Diacon, Dan Teodorescu, Elena Mândru, Angela Pistol, Corina Matei-Gherman, Doina Guriţă, Constantin Mihai.
Printre invitaţi s-au mai aflat prof. univ. dr. Mihai Păstrăguş, dr. Adriana Sorete-Arbore, prof. univ. dr. Grigore Tinică, prof. univ. dr. Constantin Mănuţă, dar şi bucureşteanul George Călin, ambasador cultural al Convenţiei ONU-Geneva şi preşedintele de onoare al Societăţii Culturale "Apollon" România.
Într-un eveniment moderat de actriţa Ina Paladi, la debut pe acest "post" după cum a declarat, originară din Bălţi (Republica Moldova), dar care trăieşte de mai mulţi ani la Iaşi, am consemnat următoarele luări de cuvânt:
- George Călin: "Fiind primul la cuvânt, vă spun că vă îmbrăţişez pe toţi!  Eu nu consider Bucureştiul inima culturii române, ea este la Iaşi. De fapt, eu am susţinut Iaşul pentru a deveni capitală culturală europeană! În cartea "Memorii bolnăvicioase", Nina Gonţa împrăştie lumina pe care o primeşte. Iar în loc de o cafea înainte şi o ţigară după, să consumăm o nouă carte a Ninei, "Poezie erotică". După cum se vede, Nina Gonţa s-a stabilit în Oceanul de Cultură de la Iaşi şi aici mă opresc, deoarece şi la biserică se spune că după un sfert de oră şi îngerii se plictisesc!".
- Constantin Mănuţă: "Sunt şi eu un om bolnav şi mă adaptez la cartea "Memorii bolnăvicioase". Doamna Nina Gonţa se apropie de proza subiectivă şi aici m-am gândit la Mircea Eliade. Orice suferinţă fizică o determină pe cea morală. Iar în proza subiectivă scrisă la persoana întâia, personajul se confundă cu naratorul. Cartea "Memorii bolnăvicioase" este un caleidoscop uman, iar cartea "Poezie erotică", din poeţii ruşi, trezeşte simţurile. Poezia se naşte, versul se face! Nina este şi o creatoare de idei, iar volumul "Nostalgii, vise, insomnii" este o carte de poezie care o reprezintă pe autoarea ei. Iar dacă citeşti cartea "Fărâme (Reporter de Iaşi sau instantanee)" nu poţi să nu te duci cu gândul la "Momente şi schiţe" de Ion Luca Caragiale, deoarece sunt tratate momente din viaţa socială. Doamna Nina Gonţa vă felicit pentru modul cum abordaţi literatura! Literatura este scrisă sub imperiul inspiraţiei!".  
- Adriana Sorete-Arbore: "Eu o cunosc pe Nina Gonţa mai mult ca pacient. În "Memorii bolnăvicioase" sunt prezentaţi anii de tratament şi suferinţă, iar ea parţial şi-a învins boala. Cartea este o anamneză medicală, pe baza ei se poate face un document medical. Nina Gonţa a răzbătut într-o viaţă grea, deoarece bolile pulmonare nu sunt uşoare. Dar Nina a ales să fie o luptătoare, ea apreciind şi medicina rusă. În final, Nina Gonţa şi-a revenit după tratamentele medicale urmate şi are o minte luminată. De la kinetoterapeuţi şi psihoterapeuţi a învăţat şi a practicat toate tehnicile din tinereţe. Ea îşi merită toate premiile literare pe care le-a primit. Şi-a păstrat credinţa în Dumnezeu, dar ea are o credinţă analitică şi nu oarbă! A avut dorinţa de sănătate şi frica de îmbolnăvire. Ea se teme de moarte şi recunoaşte în cărţi acest lucru. Pentru mine, Nina Gonţa este un om admirabil. Bravo Nina Gonţa, eşti o învingătoare!".     
- Doina Guriţă: "În volumul "Fărâme (Reporter de Iaşi sau instantanee)" autoarea observă momente din viaţă. Vrea să vadă ce este în spatele cortinei. Singura bogăţie a unui scriitor este imaginaţia!".
- Mihai Păstrăguş: "Nina Gonţa priveşte sufletul ca ceva desprins de corp, dar asta e o doctrină care nu mai este actuală, ea trebuie să renunţe la aşa ceva! Noi suntem pacienţi, care trebuie să fim priviţi nu ca oameni care stau pe axul normalităţii. Se ştie că scriitorii şi artiştii trăiesc în iluzii. Nina Gonţa este o observatoare foarte fină a fenomenului social şi cultural şi le critică la modul subiectiv. Priveşte lumea cu ajutorul senzaţiilor; care este viziunea între ea şi ceilalţi? Ea vrea să scrie cât mai mult, să trăiască pentru că ea apreciază durata vieţii. Doamna Nina Gonţa a făcut dintr-o suferinţă o victorie! Ea are o viaţă dramatică, dar nu tragică!".
- Corina Matei-Gherman: "În cartea "Nostalgii, vise, insomnii", se vede că Nina Gonţa este născută cu harul creaţiei. Ea a ales pentru acest volum stilul direct. Grafica din carte este realizată tot de Nina Gonţa, care are talent şi la acest capitol. Ea este şi un talentat traducător din limba rusă în cea română".
În continuare, ambasadorul cultural George Călin (care a oferit şi el publicului două volume din ultimele sale creaţii literare) a mai adăugat: "Grigore Vieru spunea că moartea este de genul feminin, deci cu toţii suntem căzuţi în braţele genului feminin! Societatea culturală Apollon, condusă de fiica mea, organizează 22 de festivaluri culturale. Nina Gonţa a fost mai întâi la Craiova, apoi a fost regăsită la Iaşi. Ea a participat la un concurs literar, a căpătat un premiu şi aşa ne-am cunoscut. Anul acesta ea a fost prezentă şi la o manifestare de omagiere
din comuna Coşereni,  acolo unde şi-au pierdut viaţa, într-un tragic accident, Doina şi Ion Aldea Teodorovici".
În final, autoarea Nina Gonţa a menţionat: "Ultimul cuvânt se dă întotdeauna la autorul cărţilor, de parcă ar fi un inculpat. Inculpat, mai aveţi de adăugat ceva? Vă spun deci că, de la 29 ani sunt operată la plămâni, iar în 2014 am crezut că am cancer. Cartea "Memorii bolnăvicioase", titlul aparţinând fetei mele, este de fapt un manual de supravieţuire. Despre mine sunt 97 pagini, restul sunt pentru alţii. Trebuie schimbat ceva când eşti bolnav şi eu spun metodele prin care am supravieţuit. Bolile trebuie să le trăim şi să le uităm! Am trecut prin momente grele şi depresii, pe care trebuia să le încredinţez şi dumneavoastră. La un moment dat m-am gândit la un titlu de carte "Am cancer! Şi ce?", dar nu am avut cancer... Lumea este şi rea şi bună, dar mai mult sunt oameni buni! Eu spun în carte doar părerea mea. Şi am observat un lucru: atunci când sunt tristă, eu sunt mai talentată! Toate cărţile mele au trecut prin mâna doamnei prof. Petronela Angheluţă, căruia îi mulţumesc foarte mult pentru ajutorul dat. Toţi îmi sunteţi extraordinari de dragi, dar vă rog un lucru: nu mai lăudaţi autorul, ci cărţile sale, deoarece autorul nu poate fi achiziţionat!".
De remarcat că momentele artistice din cadrul manifestării culturale de la Muzeul Unirii din Iaşi au fost susţinute de actorii Emil Gnatenco şi Ina Paladi, de interpreţii de muzică uşoară şi populară Rafaela Prodan şi respectiv Adnana Grigore, de eleva Andreea Solodchim, iar în final prof. Nicolae Creţu a recitat câteva epigrame din creeaţiile sale.
Tot în cadrul evenimentului de sâmbătă dimineaţă, de la Muzeul Unirii din Iaşi, scriitoarea Nina Gonţa a organizat şi o tombolă pentru cei prezenţi, norocoşii câştigători primind drept premii cărţi ale autoarei şi cutii de bomboane de la binecunoscuta fabrică "Bucuria", de la Chişinău.  
DAN TEODORESCU    


Un comentariu:

  1. AM RECITIT. DOMNULE DAN TEODORESCU, NIMENI NU PUTEA SĂ FACĂ O MAI BUNĂ RADIOGRAFIE A EVENIMENTULUI DECÂT DUMNEAVOASTRĂ! Felicitări și... mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere